تبلیغات
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) rahap enternet veb -صفحه اینترنتی رحاپ - بیماری هایی که سلامت زنان را تهدید می کند
خدا را همیشه بیاد داشته باشید و بدانید که ایمان و صداقت و پاک زندگی کردن فراموش نکردن خداست .
بیماری هایی که سلامت زنان را تهدید می کند
نوشته شده توسط رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour در ساعت ساعت 10 و 32 دقیقه و 17 ثانیه
بیماری هایی که سلامت زنان را تهدید می کند

تحقیقات زیادی انجام می شود تا بتوانند داشتن عمر طولانی و توام با سلامت را امکان‌پذیر کنند. برای کمک به افزایش سلامت خانم‌ها، پنج نوع بیماری است که جزء نگرانی‌های بزرگ خانم‌ها محسوب می‌شوند؛ بیماری قلبی، سرطان سینه، پوکی استخوان، افسردگی و بیماری خودایمنی.

به گزارش پزشکان بدون مرز، زنان باید در فواصل زمانی مشخص  با پزشک‌شان ملاقات کنند تا بتوانند سابقه خانوادگی بیماری خود را شناسایی کنند، درباره این بیماری‌ها اطلاعات کافی داشته و به بدن خود توجه داشته باشند. زنان باید بدانید چه چیزی حال‌تان را خوب می‌کند و چه وقت خوب نیستید. فهمیدن حالت‌های بدن کلید سلامت شماست.» اگر خانم هستید و می‌خواهید بیشتر عمر کنید، این مطلب مخصوص شماست.

بیماری قلبی

بیماری قلبی، یکی از عوامل کشنده مردان و زنان است. در زنان، حدود ۲۹‌درصد از مرگ‌ها به‌خاطر بیماری قلبی رخ می‌دهد. اما هنوز مرگ و میر به خاطر بیماری قلبی برای زنان به بزرگ‌ترین مشکل در این زمینه تبدیل نشده است. دردسر حقیقی مربوط به مرگ زودهنگام و از کار افتادگی آنهاست. تحقیقات نشان می‌دهد زنان زیادی هستند که به‌خاطر بیماری قلبی در سنین ۶۰ تا ۷۰‌سالگی می‌میرند، در‌حالی که هیچ کدام‌شان انتظار آن را ندارند.

از طرفی زنانی هم هستند که سال‌های متمادی با بیماری قلبی زندگی کرده و دچار مشکلات تنفسی شده‌اند، زیرا  بیماری قلبی می‌تواند بر توانایی آنها دربرابر مشکلات تنفسی تاثیر منفی داشته باشد. اگرچه مردان بیشتر از زنان به‌خاطر بیماری قلبی جان خود را از‌دست می‌دهند، اما اکثر زنان تمایلی برای تشخیص این بیماری در خود نشان نمی‌دهند، به‌همین دلیل درمان یا پیشگیری از این بیماری زمانی انجام می‌شود که دیگر خیلی دیر است.

علائم بیماری قلبی را بشناسید

ما برای در‌نظر گرفتن مشکلات قلبی اغلب فقط به علائمی مانند درد سینه توجه می‌کنیم. برخی افراد ممکن است این درد را داشته باشند، اما برخی دیگر ممکن است درد فک، درد شانه، حالت تهوع، استفراغ داشته یا دچار نفس‌نفس زدن شوند، بنابراین برای در‌نظر گرفتن مشکلات قلبی فقط درد قفسه سینه را در‌نظر نگیرید و به علائم دیگر هم توجه کنید.

عوامل خطرزا برای بیماری قلبی

برخی عوامل خطرزای مربوط به بیماری قلبی عبارتند از: وراثت (تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند بیشتر در‌معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند)، نژاد (آفریقایی-آمریکایی، مکزیکی، افراد بومی هاوایی و برخی افراد آسیایی به احتمال بیشتری در‌معرض خطر بیماری قلبی قرار دارند)، سیگار کشیدن، کلسترول بالای خون، فشار‌خون بالا، عدم تحرک فیزیکی، چاقی و داشتن اضافه‌وزن و دیابت. تمام این موارد می‌تواند بر ابتلای افراد به بیماری قلبی موثر باشد.

چطور می‌توان از بیماری قلبی پیشگیری کرد؟

مردم در زمان قدیم، رفتارهای توام با سلامت را بیشتر رعایت می‌کردند؛ به‌همین دلیل خطر کلی بیماری قلبی یا سکته مغزی در آنها کمتر بود. پزشکان می‌گویند افراد می‌توانند خطر بیماری قلبی خود را از طریق تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی متعادل و ورزش، کاهش دهند. به‌علاوه درمان و کنترل بیماری‌های دیگر از‌جمله دیابت، چاقی، فشار‌خون و… هم خود به عنوان عوامل پیشگیری مطرح می‌شود.

وقتی استخوان‌ها تو خالی باشند

خمیدگی پشت، کمردرد و سستی، مشکلاتی هستند که زنان مسن‌تر پیش از رفتن به دکتر تشخیص می‌دهند، بی‌آنکه بدانند پزشک اطلاعات بیشتری درباره پوکی استخوان‌شان دارد.

در حال حاضر ۴۴‌میلیون آمریکایی دچار پوکی استخوان هستند که ۶۸‌درصد این تعداد را زنان تشکیل می‌دهند.  البته این بیماری به‌طور گسترده‌ای قابل پیشگیری است و رفتارهایی که زنان در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی خود انجام می‌دهند نقش بسیار مهمی در پیشرفت این بیماری ایفا می‌کند.

هیچ‌وقت دیر نیست

همان‌طور که می‌دانید بدن انسان تا ۳۰‌سالگی، حجم زیادی از ساختار استخوان‌های خود را شکل می‌دهد. در این مرحله، شکل‌گیری استخوان جدید متوقف شده و بدن روی حفظ استخوان‌های قدیمی تمرکز می‌کند، بنابراین هرگز برای قوی نگه داشتن استخوان و پیشگیری از ترک خوردگی آنها دیر نیست.

چرا استخوان ها پوک می‌شوند؟

بالا رفتن سن، داشتن استخوان‌های کوچک و لاغر، قومیت (خطر این بیماری بین زنان سفیدپوست و آسیایی بیشتر است)، پیشینه خانوادگی، هورمون‌های جنسی (چرخه قاعدگی نادر و کمبود استروژن با‌توجه به یائسگی می‌تواند خطر این بیماری را افزایش دهد)، بی‌اشتهایی عصبی، کمبود کلسیم و ویتامین‌D در رژیم غذایی، مصرف دارو (خصوصا گلوکوکورتیکوئید یا برخی داروهای ضدتشنج)، شیوه زندگی توام با تحرک کم، سیگار کشیدن و مصرف الکل از‌جمله عوامل خطرزا برای پوکی استخوان هستند.

سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع‌تــــرین سرطان‌ها بین زنان است که بعد از سرطان ریه، به‌ عنوان دومین عامل مرگ و میر در زنان محسوب می‌شود. متخصصان می‌گویند ترس از سرطان سینه در برخی موارد می‌تواند اغراق‌آمیز بوده و مانع مراجعه زنان به پزشک و انجام اسکن‌های مختلف شود. به‌علاوه ترس از سرطان سینه ممکن است زنان را وادار به اجرای تصمیمات عجولانه کند در شرایطی که شاید نیازی به این کار نباشد.

عوامل خطرزای ابتلا به سرطان سینه

انجمن سرطان آمریکا، عوامل خطرزای زیر را برای سرطان سینه به این شرح ارائه کرده است: بالا رفتن سن، ژن‌ها (تقریبا ۵ تا ۱۰‌درصد سرطان‌های سینه به تغییرات در ژن‌های خاص مربوط می‌شود)، سابقه خانوادگی این بیماری، پیشینه شخصی این بیماری، نژاد، بافت‌برداری غیرعادی و زودهنگام سینه، آزمایش زودهنگام سینه با استفاده از اشعه ایکس، آغاز زودهنگام قاعدگی (پیش از ۱۲سالگی) یا یائسگی بعد از ۵۵‌سالگی، عدم بچه‌دار شدن، استفاده از داروهایی مانند دی-اتیل-استیل بسترول (DES)، مصرف الکل، چاقی و… همگی از‌جمله عواملی هستند که می‌توانند احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهند.

چطور می‌توان سرطان سینه را در نطفه خفه کرد؟

دکتر استفان سِنِر از اعضای انجمن سرطان آمریکا توصیه می‌کند که وزن خود را کنترل کرده، ورزش کنید، سیگارتان را کنار گذاشته و درباره خطرات بیماری و انجام آزمایش‌های دقیق اسکن برای شناسایی سرطان سینه با پزشک‌تان مشورت کنید.

تنها اینکه مادرتان مبتلا به سرطان سینه نبوده، دلیل نمی‌شود که فکر کنید شما هم از این بیماری مصون هستید. در شرایطی مشابه، باید به‌خاطر داشته باشید که برخی زنان هم ممکن است یک یا چند عامل خطرزای مربوط به این بیماری را داشته باشند اما هیچ‌گاه به سرطان سینه مبتلا نشوند، بنابراین همه افراد باید نسبت به این بیماری هوشیار باشند.

وقتی بدن با خود می‌جنگد

بیماری خودایمنی در‌واقع دسته‌ای از اختلالات است که در آن سیستم ایمنی به بدن فرد حمله کرده و بافت‌ها را تغییر می‌دهد یا آنها را از‌بین می‌برد. بیش از ۸۰‌بیماری مزمن حاد در این دسته‌بندی وجود دارد که بیماری‌های سل پوستی، ام‌اس و دیابت نوع یک در همین دسته قرار می‌گیرند. تحقیقات نشان می‌دهد حدود ۷۵درصد از بیماری‌های خودایمنی در زنان رخ می‌دهد. به‌نظر می‌رسد این بیماری‌ها به خودی خود، غیرعادی هستند (به استثنای دیابت، بیماری تیروئید و سل پوستی) اما اگر در قالب یک گروه در‌نظر بگیریم، این اختلالات چهارمین علت شایع از کار افتادگی بین زنان آمریکایی محسوب می‌شود.

سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع‌تــــرین سرطان‌ها بین زنان است که بعد از سرطان ریه، به‌ عنوان دومین عامل مرگ و میر در زنان محسوب می‌شود.  ترس از سرطان سینه ممکن است زنان را وادار به اجرای تصمیمات عجولانه کند در شرایطی که شاید نیازی به این کار نباشد.

خودایمنی؛ بیماری ناشناخته و مرموز

هنوز چندان مشخص نیست که چه چیزی باعث می‌شود بدن به این وضعیت دربیاید و محققان نسبت به عوامل هورمونی، ژنتیکی و عوامل زیست‌محیطی مظنون هستند. از آنجایی که بیماری خودایمنی هنوز به‌خوبی شناخته نشده است، تعیین عوامل خطرزای مشخص آن بسیار دشوار است. علائم آن ممکن است اصلا علائم خاصی نباشد و در عین حال مانع از تشخیص درست شود. با این حال، اگر فکر می‌کنید خود یا همسرتان دچار مشکلی هستید، بهتر است حتما در این زمینه با پزشک مشورت کنید. بین زنان رفتن نزد پزشکان مختلف برای رسیدن به نتیجه نهایی، امری عادی است و این موضوع نشان می‌دهد که علائم بیماری خود را بیشتر از مردان جدی می‌گیرند.

افسردگی

سابقه داشتن دوره‌های توام با افسردگی، سابقه خانوادگی افسردگی، سابقه مشکلات قلبی، بیماری مزمن حاد، مشکلات زناشویی، سوءمصرف مواد‌مخدر، استفاده از داروهایی که مسبب افسردگی هستند مانند داروهایی برای فشار‌خون بالا یا تشنج، رویدادهای استرس‌زای زندگی مانند از‌دست دادن شغل یا مرگ اطرافیان، بیماری‌هایی که می‌تواند منجر به افسردگی شود مانند کمبود ویتامین و بیماری تیروئید، سابقه بیماری‌های حاد و جراحی،   غمخواری زیاد یا تشویش بیش از حد برای یک مسئله، اختلالات غذایی یا اختلال تشویش، تغییرات هورمونی و… همگی از‌جمله عواملی هستند که افراد خصوصا زنان را دچار افسردگی می‌کنند.

چگونه به جنگ افسردگی برویم؟

پروفسور دوری لین که روانشناس است در این زمینه می‌گوید زنان باید در طول زندگی خود با دیگران ارتباط داشته باشند. آنها به داشتن ارتباطات اجتماعی و شادی نیاز دارند؛ چون اگر شادی در زندگی‌شان وجود نداشته باشد، احتمال افسردگی‌شان بیشتر می‌شود. برای آنکه بتوانید عوامل خطرزا را کاهش دهید، متخصصان توصیه می‌کنند دلایلی پیدا کنید که صبح زود از خواب بیدار شوید. عشق، خانواده، فرزندان، کار، جامعه، داشتن گل و گیاه یا حیوانات خانگی و انجام کارهای داوطلبانه می‌توانند دلایل خوبی برای شادی و زندگی بهتر باشند.


»
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
Can stretching help you grow taller? سه شنبه 28 شهریور 1396 ساعت 04 و 51 دقیقه و 52 ثانیه
I'm really enjoying the design and layout of
your site. It's a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme?
Superb work!
How long does it take to recover from Achilles injury? یکشنبه 12 شهریور 1396 ساعت 05 و 59 دقیقه و 52 ثانیه
Simply wish to say your article is as amazing. The clarity
in your post is simply cool and i can assume you are
an expert on this subject. Fine with your permission let me to grab
your RSS feed to keep up to date with forthcoming post.
Thanks a million and please continue the enjoyable work.
manicure شنبه 12 فروردین 1396 ساعت 01 و 08 دقیقه و 47 ثانیه
We're a gaggle of volunteers and starting a new scheme in our community.
Your website offered us with helpful info to work
on. You've performed a formidable task and our whole group will
likely be grateful to you.
عسل سه شنبه 17 فروردین 1395 ساعت 10 و 57 دقیقه و 20 ثانیه
بهترین راستی من تا حالا روش های زیادی رو برای دیده شدن وبلاگم امتحان کردم.این آخری عالی بود.تو هم امتحان کن
سپیده سه شنبه 17 فروردین 1395 ساعت 10 و 37 دقیقه و 42 ثانیه
سلام گلم باشه راستی یه وبلاگ طراحی کردم و تمام کسایی که وبلاگ خوب و باحال دارند رو دعوت به تبادل لینک کردم . از تو هم دعوت می کنیم به جمع ما بیای
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 

شارژ ایرانسل

فال حافظ