تبلیغات
فونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا سازفونت زیبا ساز
فونت زیبا ساز
از دیگر نمونه هاى رحمت خدا وجود انسان است كه اهل دل از او به عنوان جهان نفسى خبر مى دهند چنانچه نور رحمت نمى تابید ، نه چیزى پدید مى آمد و نه چیزى دوام و بقا داشت ، هر پدیده اى در حقیقت جلوه رحمت حق است . . . . وَرَحْمَتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْء . . .. . . . و رحمتم همه چیز را فرا گرفته است . . . انسان موجود بى ارزش و كوچك و محدودى نیست كه هم چون برخى حیوانات فضاى زندگى اش لانه و غارى و یا درّه و جنگلى باشد ، همه دریاها و فضا و پهنه روى زمین و معادن و منابعش در اختیار اوست و روزى اش از پاكیزه ترین و بهترین روزى هاست نه چون روزى چهارپایان یا درندگان و پرندگان . . . كه با لاشه اى متعفن و یا مردارى بدبو یا علوفه اى پایمال شده و پژمرده و . . . سیر و سرگرم شود . این همه براى این است كه قدر و ارزش و كرامت خود را بداند و به تحقق عملى استعدادهاى خدادادى خویش بپردازد و همه وجودش را با خواسته هاى حضرت ربّ العزّه هماهنگ نماید تا در مقام قرب و جنت لقا و كاخ وصال و عرصه رحمت جایش دهند . ابر و باد و مه و خورشید و فلك در كارندتا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار *** شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى راستى انسان چه موجود عجیبى است ، معجونى از آب و گل و عقل و فطرت و روح و نفس كه وزن عنصرى اش اندك و وزن شخصیتى و هویتش عظیم و غیرقابل درك است . او باید مادون خود را در راه برقرارى حیاتش به كار گیرد و براى تنها مافوق خودش كه حضرت ربّ العزه است با كمال خلوص و عشق بندگى كند . انسان به سبب رحمت رحمانیه و رحیمیه حق هم از نظر ظاهر بهترین و معتدل ترین صورت را و هم از نظر باطن نیكوترین سیرت را دارد، او مسجود فرشتگان است و عنایت و لطفى كه به او شده به فلك و ملك نشده است . جان ها فلكى گردد اگر این تن خاكىبیرون كند از خود صفت دیو و ددى را ابزارهای شناخت (قوه عاقله) علاوه بر حواس، انسان نیاز به یک امر و یا امور دیگری دارد. انسان برای شناختن، به نوعی تجزیه و تحلیل و گاهی به انواع تجزیه و تحلیل نیاز دارد. تجزیه و تحلیل، کار عقل است. تجزیه و تحلیل های عقلی، دسته بندی کردن اشیاء در مقوله های مختلف است. این کار به اصطلاح با تجزیه صورت می گیرد. و همچنین است ترکیب کردن به شکل خاصی، که منطق عهده دار کارهای تحلیلی و کارهای ترکیبی است و خود این داستانهایی دارد. مثلاً اگر ما فی الجمله با مسائل علمی آشنایی داشته باشیم، به ما اینطور می گویند که فلان چیز از مقوله کمیت است، فلان چیز از مقوله کیفیت است، در این جا تغییر کمی تبدیل به تغییر کیفی شده است و از این نوع حرفها. این کمیت و کیفیت و امثال اینها یعنی چه؟ ما اشیا را در مقوله های مختلف دسته بندی کرده ایم؛ مثلاً فاصله ها را بر حسب متر، وزنها را بر حسب کیلوگرم و مساحتها را بر حسب مترمربع تعیین می کنیم و اینها را کمیت می گوییم. صدها هزار اشیاء را داخل در مقوله کمیت می کنیم. همچنین صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله کیفیت دسته بندی می کنیم. صدها هزار اشیا دیگر را در مقوله اضافه (یا مقوله نسبتها) داخل می کنیم و می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت. صدها هزار شیء دیگر را می گوییم نه کمیت است و نه کیفیت و نه اضافه، جوهر و عرض است و یا به تعبیر غلط بعضی افراد، ذات است. اینها دسته بندیهاست. انسان تا اشیاء را دسته بندی نکند نمی تواند آنها را بشناسد. هیچ مکتبی نیست که قائل به مقولات اشیاء و قائل به دسته بندی کردن اشیاء برای شناسایی نباشد. البته گاهی درباره تعداد مقوله ها اختلاف نظر است، یکی می گوید ده تا است، دیگری می گوید پنج تا است، ارسطو برای خودش مقولاتی دارد، شیخ اشراق برای خودش مقولاتی دارد، کانت برای خودش مقولاتی دارد، هگل همینطور، و دیگران. ولی آنچه مسلم است این است که مقولات برای شناخت یک امر ضروری است. اگر اشیاء مقوله مقوله نشوند، برای ما قابل شناخت نیستند. این مقوله مقوله شدن یک کار عقلانی و فکری و یک تجزیه و تحلیل عقلی است. اشیاء را به صورت جزئی احساس می کنیم بعد به آنها تعمیم و کلیت می دهیم. تعمیم یک عمل عقلی است، کار عقل است، کار حس نیست. یکی از کارهای فوق العاده ذهن انسان عمل تجرید است. تجرید یعنی چه؟ تجرید غیر از تجزیه است. تجرید می کنیم یعنی ذهن ما دو امری را که در عالم عین یکی هستند، هرگز جدا نمی شوند و امکان جدا شدن ندارند، از یکدیگر جدا می کند، تجرید و مجرد می کند. مثلاً شما هرگز عدد مجرد در خارج ندارید. شما در عالم عین یک پنج تا ندارید که فقط پنج تا باشد، نه پنج تا گردو باشد، نه پنج تا درخت باشد و نه پنج تا چیز دیگر باشد. نمی شود در عالم عین " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد. اگر " پنج " تا وجود داشته باشد بدون اینکه " پنج چیز " باشد، اگر پنج تائی (در خارج) باشد، اشیائی هستند که پنج تا هستند، مثلاً انگشتی وجود دارد که می گوییم پنج تا انگشت. ولی ذهن در عالم خودش، در عالم حساب و اعداد، آنجا که می گوید 25 = 5×5 هیچ ضرورتی ندارد که اول گردو را در نظر بگیرد بعد بگوید پنج تا پنج گردو (تازه مضروب فیه را گردو گرفته ولی باز مضروب را مجرد گرفته است) مساوی است با بیست و پنج گردو، می گوید پنج پنج تا می شود بیست و پنج تا. یعنی ذهن تجرید می کند و چون تجرید می کند قادر بر تفکر و قادر بر شناسایی است. اگر ذهن قدرت تجرید نمی داشت نمی توانست تفکر کند. این است که برای شناسائی، ابزار حس شرط لازم است، ولی شرط کافی نیست. یک نیرو و قوه دیگری هم هست. اسم آن قوه را هر چه می خواهید بگذارید: قوه فکر، قوه تفکر، قوه اندیشه، قوه عاقله، آن قوه ای که تجرید می کند، آن قوه ای که تعمیم می دهد، آن قوه ای که تجزیه و ترکیب می کند، آن قوه ای که حتی کلیات را تجزیه و ترکیب می کند؛ ما به آن، قوه عاقله می گوئیم. شما می خواهی اسم دیگری روی آن بگذاری، بگذار (گفت من آش را می پزم، تو اسمش را هر چه می خواهی بگذار). بنابراین حس یکی از ابزارهاست، آن قوه دیگری که اسمش عقل، اندیشه، فکر، فاکره یا هر نام دیگری است، ابزار دیگری است، این هر دو برای شناختن ضرورت دارد و ما از اینها بی نیاز نیستیم. راهکار تقویت محبت به خدا و اولیاى او با توجه به تلازمى که بین معرفت و محبت هست، ادعیه و زیارت هایى که درباره ائمّه اطهار علیهم السلام وارد شده و به ویژه زیارت نامه امام حسین علیه السلام، علاوه بر آنکه موجب استحکام اعتقادات مذهبى و معرفت ما درباره اهل بیت علیهم السلام مى شوند، بُعد دیگر روان ما، یعنى محبت ما به اهل بیت علیهم السلام را نیز تقویت مى کنند. اصلى ترین ابعاد روح انسان، دو بعد شناخت و معرفت، و احساس و عواطف اند و تقویت این دو بُعد، موجب تقویت انسانیت مى شود. در مقابل، هرچه از معرفت و عواطف انسان و از جمله محبت او به ارزش ها و مقدسات کاسته شود، او از انسانیت بیشتر فاصله مى گیرد. انسان عارى از معرفت و خودخواه و خودپرست که تنها به فکر خویش است و عاطفه و محبتى به دیگران ندارد، صورتش صورت انسانى است، اما قلبش، حیوانى؛ بلکه به فرموده خداوند او از حیوانات نیز پست تر است أُولَئِکَ کَالأنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (اعراف: 179). گرامى داشتن یاد اهل بیت علیهم السلام و ازجمله یاد امام حسین علیه السلام و سلام بر او، که در جاى جاى معارف اهل بیت علیهم السلام بدان سفارش شده، تدبیرى است برگرفته از حکمت الهى، براى تقویت بُعد معرفتى و نیز بُعد عاطفى وجود ما، و درنتیجه، رشد جنبه انسانیت ما. به تجربه دریافته ایم که هر چقدر میزان محبت و علاقه مندى خود را به دوستان خود نشان دهیم و در عمل و همواره به آنان ثابت کنیم که دوستشان داریم، آن پیوند دوستى تقویت مى شود و دوام مى یابد؛ اما اگر اظهار دوستى و محبت نکنیم، رفته رفته آن محبت و علاقه از بین مى رود. اگر وقتى ما به دوستمان و کسى که به او ارادت داریم برخورد مى کنیم، اظهار ارادت کنیم و زبان به ستایش او بگشاییم، محبت او به ما بیشتر مى شود؛ اما اگر از کنار او بگذریم وبه اوسلام نکنیم،از آن محبت کاسته مى شود. نکته دیگر آنکه، انگیزه افراد در اظهار دوستى ها و محبت ها متفاوت است. گاه انسان سراغ دوستش مى رود تا از او پولى قرض کند و یا کمکى بخواهد؛ اما گاه دلش براى دوستش تنگ شده و براى رفع دل تنگى سراغ او مى رود و خواسته دیگرى از او ندارد. این اظهار محبت گرچه خالصانه تر از اظهار محبتى است که با انگیزه درخواست مادى انجام مى پذیرد، به هرجهت برطرف کننده نیاز روحى انسان است و به انگیزه منفعت جویى انجام مى پذیرد. عالى ترین و خالصانه ترین محبت آن است که بدون انگیزه نفسانى باشد و انسان در اظهار محبت نسبت به محبوب خویش، در پى نفع و خواسته خود نباشد؛ بلکه خود را فراموش کند و همه توجهش معطوف به محبوب شود؛ با کمال خضوع در پیش پاى محبوب به خاک افتد و خود را فانى در او ببیند. وقتى انسان به خداوند و اهل بیت علیهم السلام و مقدسات معرفت داشته باشد و به لوازم این معرفت عمل کند، بدانها محبت مى یابد و آن گاه با توجه بیشتر به محبوب و ترتیب اثر دادن به آثار این محبت، معرفت او و به ویژه معرفت حضورى او به خداوند خالصانه تر و آگاهانه تر مى شود. همچنین با گسترش فزون تر آن معرفت و محبت، رابطه قلبى او با خداوند و مبدأ هستى عمق بیشترى مى یابد. چنان که گفتیم انسان علاوه بر معرفت حصولى به خداوند که به وسیله مفاهیم ذهنى حاصل مى شود، معرفت حضورى و به تعبیر دیگر، شناخت قلبى به خداوند نیز دارد. در پرتو همین معرفت حضورى است که دل انسان گرایش و توجه به کسى دارد که به او روزى مى دهد، در تنگناها و سختى ها او را یارى مى رساند و از خطرها حفظ مى کند. وقتى انسان احساس کند که درها به روى او بسته است و هنگامى که امیدش از اسباب و وسایل قطع شود، احساس مى کند کسى هست که او را نجات دهد. اگر توجه انسان به این معرفت، که به وسیله مفاهیم و صور ذهنى حاصل نیامده، بیشتر شود و بکوشد که توجه قلبى بیشترى به خداى بلندمرتبه و وسایط فیض داشته باشد، معرفتش شفاف تر، بى پیرایه تر و ناب تر مى شود. البته علم حصولى و ذهنى به خداوند بلندمرتبه نیز مى تواند موجب گسترش آن معرفت حضورى و قلبى شود. این به دلیل ارتباط بین علم حصولى و حضورى است که مسئله اى روان شناختى است. روان شناسان مسلمان و به ویژه اهل عرفان باید این مسئله را کانون بحث و بررسى قرار دهند و میزان تأثیر علم حصولى بر علم حضورى انسان را مشخص سازند. انسان فطرتا کسى را که به او خدمت مى کند، دوست مى دارد. اگر در هنگام نیازمندى و نادارى کسى به ما کمک کند و پولى به ما قرض دهد، و بدان وسیله مشکل ما مرتفع شود، او را دوست خواهیم داشت. اگر ما باور داشته باشیم که هرآنچه داریم از خداست و همه نعمت ها را خداوند به ما ارزانى داشته است؛ همچنین اگر معتقد باشیم خداوند مادرى مهربان در اختیار ما نهاد که با همه وجود به ما خدمت کند و به پرورش و تربیت ما همت گمارد و همو این نظام اسلامى را در اختیار ما نهاد تا در پناه آن در آسایش و امنیت به سر بریم، آن گاه او را دوست خواهیم داشت و پیشانى شکر در پیشگاهش بر زمین مى ساییم. مگر مى شود انسان کسى را که کمکى محدود به او کرده (مثلاً چند هزار تومان به او قرض داده است) دوست بدارد، اما خداوندى را که او را غرق نعمت ساخته و هستى و هرچه را دارد در اختیارش نهاده، دوست نداشته باشد؟ مشکل آن است که محبت خدا در دل برخى استقرار نیافته و پایدار نشده است؛ ایشان وقتى درباره نعمت هاى خدا مى اندیشند، به یاد خداوند مى افتند و احساس محبت به او دارند؛ اما وقتى پاى محبوب هاى دیگر به میان مى آید، خدا را فراموش مى کنند. آنان در مقام تعارض و تزاحم بین خواسته هاى نفسانى و دنیوى با خواسته هاى الهى و معنوى، و نیز تزاحم بین محبت به غیرخدا با محبت به خدا، خواسته هاى نفسانى و محبت به غیرخدا را ترجیح مى دهند. ازاین رو، امام سجاد علیه السلام از خداوند درخواست مى کنند که محبت به خود را چون درختى تنومند که ریشه در اعماق وجود ایشان دوانیده باشد، قرار دهد؛ تا هوس ها و تندبادهاى عواطف و احساسات غیرالهى، آن را از جاى برنکند. محبت به خدا نباید چون گیاه و نهالى نورسته باشد که با وزش بادى از جاى کنده شود و محبت به غیرخدا برجاى آن بنشیند؛ یا آنکه وقتى انسان به خیال خام خود از برخى از کارهاى خدا خوشش نیامد و ناراحت شد، محبت به خدا را فراموش کند جلوه هاى ناب محبت به خدا در روایتى چنین آمده است: أَنَّهُ صلى الله علیه و آله سَلَّمَ عَلَیهِ غُلاَمٌ دُونَ الْبُلُوغِ وَ بَشٍّ لَهُ وَتَبَسَّمَ فَرَحا بِالنَّبى صلى الله علیه و آله فَقَالَ لَهُ: أَتُحِبُّنى یا فَتَى؟ فقال: إِى وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ. فَقَالَ لَه: مِثْلَ عَینَیکَ؟ فَقالَ: أَکْثَرَ؟ فَقالَ: مِثْلَ أَبِیکَ؟ فَقَالَ: أَکثَرَ. فَقالَ: مِثْلَ أُمِّکَ؟ فَقالَ: أَکَثَرَ. فَقالَ: مِثلَ نَفْسِکَ؟ فَقالَ: أَکثرَ وَاللّهِ یا رَسُولَ اللهِ فَقالَ: أَمِثْلَ رَبِّکَ؟ فَقال: اللّهَ اللّهَ اللّهَ یا رَسُولَ اللّهِ لَیسَ هَذَا لَکَ ولاَ لأَحدٍ، فَإِنَّمَا أَحْبَبْتُکَ لِحُبِ اللّهِ. فَاْلتَفَتَ النَبِّى إِلىَ مَنْ کانَ مَعَهُ وَقَالَ هَکَذَا کُونُوا أَحِبُّوا اللّهِ لإحسانِهِ إِلیکُمْ وَإِنْعَامِهِ عَلیکُمْ وَأَحِبُّونى لِحُّبِ اللّهِ (دیلمى، 1412ق، ج 1، ص 161)؛ پسرى به رسول خدا صلى الله علیه و آله سلام، و به روى آن حضرت تبسم کرد. حضرت به او فرمود: مرا دوست مى دارى، اى جوان؟ عرض کرد: آرى؛ به خدا سوگند، اى رسول خدا. حضرت فرمود: مانند چشمانت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: مانند پدرت؟ عرض کرد: بیشتر. حضرت فرمود: به اندازه مادرت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر. فرمود: به اندازه خودت مرا دوست دارى؟ عرض کرد: بیشتر، به خدا قسم، اى رسول خدا. فرمود: به اندازه خدا مرا دوست دارى؟ عرض کرد: اللّه اللّه اللّه اى رسول خدا! نه این مقام براى تو نیست و نه براى هیچ کس. من تو را براى خدا دوست دارم. حضرت به همراهان خود روى کرد و فرمود: این گونه خدا را به واسطه احسان به شما و نعمت هایى که به شما ارزانى داشته دوست بدارید و مرا هم به واسطه دوستى خدا دوست بدارید. وقتى خداوند حضرت ابراهیم علیه السلام را به مقام خلت رساند و او را خلیل خود قرار داد و فرمود: وَاتَّخَذَ اللَّهُ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلا (نساء: 125)؛ (و خدا ابراهیم را دوست خود قرار داد)، برخى از فرشتگان به یکدیگر گفتند: خداوند کسى را که از نطفه آفریده شده، خلیل و دوست خود قرار داد و به او ثروت عظیم بخشید. خداوند به فرشتگان وحى کرد که وارسته ترین فرد و رئیس خود را برگزینند. آنان از بین خود جبرئیل و میکائیل را برگزیدند و آن دو به صورت انسان به زمین فرود آمدند. آن روز حضرت ابراهیم علیه السلام گوسفندان خود را جمع آورده بود؛ چه آنکه حضرت ابراهیم علیه السلام چهار هزار چوپان داشت و چهار هزار سگ گله که در گردن هریک از آنها قلاده اى زرین آویخته بود. ایشان همچنین چهل هزار گوسفند شیرده، و شترها و گاوهاى فراوان داشت. آن دو فرشته در دو سوى گله هاى حضرت ابراهیم علیه السلام ایستادند و یکى از آن دو، با صدایى زیبا و بلند گفت: سبوح قدوس. دیگرى در پاسخ او گفت: رب الملائکة والروح. حضرت ابراهیم علیه السلام با شنیدن نام معشوق خود چنان به وجد آمد که مدهوش شد و وقتى به خود آمد فرمود: اگر آنچه را گفتید بازگویید، نیمى از مالم را به شما مى بخشم. در مرتبه سوم گفت اگر دوباره آن را بازگویید، مال و فرزندان و جسمم از آن شما باشد. اینجا بود که فرشتگان به حکمت انتخاب خداوند پى بردند (ر.ک: فیض کاشانى، 1419ق، ج 2، ص 325ـ326). وقتى درختِ محبت خدا در اعماق دل انسان ریشه دوانید و استوار و تنومند شد، انسان با شنیدن نام خدا سرشار از لذت مى شود و به وجد مى آید؛ مى خواهد بیشتر درباره محبوب بشنود و ارتباطش را با او پایدارتر سازد. در مقابل، کسانى که دلشان از محبت خدا تهى است و محبت به غیرخدا بر دلشان نقش بسته، از شنیدن نام خدا ناراحت مى شوند: وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لا یؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یسْتَبْشِرُونَ (زمر: 45)؛ و چون خداوند به یگانگى یاد شود، دل هاى کسانى که به آن جهان ایمان ندارند برَمَد، و وقتى آنان که جز او هستند ]معبودهایشان [یاد شوند، ناگاه شادمان گردند. اگر انسان جویاى معرفت متعالى اى باشد که دست یافتن به آن براى انسان ممکن است (معرفتى که چون کیمیا وجود انسان را متحول مى سازد)، باید به مرتبه محبت عمیق و پایدار به خداوند دست یابد، و البته هم دست یافتن به آن معرفت و هم کسب این مرتبه محبت، با توفیق و عنایت الهى حاصل مى شود. اگر ما از اهمیت و ارزش این مراتب عالى محبت و معرفت خداوند آگاه مى بودیم، به جاى آنکه از خداوند نان و آب، و پست و مقام، و دیگر امکانات بى مقدار دنیوى را درخواست کنیم، سرلوحه خواسته ها و نیازمان را محبت و معرفت خدا قرار مى دادیم حقیقت درنگاه سالک حقیقت عبارت است از اینکه سالک نه خود را می بیند و نه عبادت و بندگی اش را ، از عالم کثرت پا را فراتر گذاشته، حقیقت واحده حاکم بر کل هستی را مشاهده می کند و در جهان اصلی غیر از صفات و اسماء الهی و مظاهر وجودی او چیزی نمی بیند؛ حتی خود و فعل خود را ادراک نمی کند. در این صورت که معنای « لا اله الا هو کل شیء هالک الا وجهه »(قصص/88) « هیچ معبودی جز او نیست . همه چیز جز ذات پاک او فانی می شود » را به خوبی می شناسد و سِر « و لله المشرق و المغرب اینما تولوا فثمّ وجه الله »(بقره115) « شرق و غرب از آن خداست و به هر سو رو کنید، خدا آنجاست » را میابد و آنچه را در آیه شریفه «کل من علیها فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام» (الرحمن/26- 27) « تمام کسانی که روی آن و زمین هستند، فانی می شوند و تنها ذات ذوالجلال و گرامی پروردگارت باقی می ماند.» نهفته است را ادراک می کند. به عنوان مثال ، در نماز آنچه از مقدمات ، شرایط، واجبات و ارکان در رساله های عملیّه آمده که مربوط به عموم مردم است و انجام آن مستلزم رفع تکلیف و ترک عمدی آن موجب فسق و چه بسا به عنوان کفر تلقی شود، شریعت نامیده شده است. در پس این ظواهر، باطنی در کار است که بیان کیفیّت و کمّیّت آن از عهده رساله های عملیه ساخته نیست. میزان اخلاص، حضور قلب، حال و هوای عبادت و بندگی به گونه ای که حلاوت و لذت آن را احساس کند و جمعاً مسائلی که شخص را به خداوند نزدیک می کند و به روح او عروج می بخشد، طریقت نامیده می شود. گاهی چند نفر در یک صف، نماز می خوانند که همه از نظر رعایت شرایط ظاهری در یک سطح قرار دارند ، ولی فاصله ارزش نماز آنها در نزد خداوند از زمین تا آسمان است. و حقیقت نماز این است که نماز گزار به معنای واقعی کلمه، انقطاع از غیر برای او حاصل شود. و هیچ چیزی را غیر حق متوجه نشود. کلامی از جانب خداوند به همه انسان ها سوگند به روز وقتی نور می گیرد و به شب وقتی آرام می گیرد که من نه تو را رها کرد ه‌ام و نه با تو دشمنی کرده‌ام (ضحی 1,2- افسوس که هر کس را به تو فرستادم تا به تو بگویم دوستت دارم و راهی پیش پایت بگذارم او را به سخره گرفتی. (یس 30) و هیچ پیامی از پیام هایم به تو نرسید مگر از آن روی گردانیدی. (انعام 4) و با خشم رفتی و فکر کردی هرگز بر تو قدرتی نداشته ام (انبیا 87) و مرا به مبارزه طلبیدی و چنان متوهم شدی که گمان بردی خودت بر همه چیز قدرت داری. (یونس 24) و این در حالی بود که حتی مگسی را نمی توانستی و نمی توانی بیافرینی و اگر مگسی از تو چیزی بگیرد نمی توانی از او پس بگیری (حج 73) پس چون مشکلات از بالا و پایین آمدند و چشمهایت از وحشت فرورفتند و تمام وجودت لرزید چه لرزشی، گفتم کمک هایم در راه است و چشم دوختم ببینم که باورم میکنی اما به من گمان بردی چه گمان هایی. ( احزاب 10) تا زمین با آن فراخی بر تو تنگ آمد پس حتی از خودت هم به تنگ آمدی و یقین کردی که هیچ پناهی جز من نداری، پس من به سوی تو بازگشتم تا تو نیز به سوی من بازگردی ، که من مهربانترینم در بازگشتن. (توبه 118) وقتی در تاریکی ها مرا به زاری خواندی که اگر تو را برهانم با من می‌مانی، تو را از اندوه رهانیدم اما باز مرا با دیگری در عشقت شریک کردی. (انعام 63-64) این عادت دیرینه ات بوده است، هرگاه که خوشحالت کردم از من روی گردانیدی و رویت را آن طرفی کردی و هروقت سختی به تو رسید از من ناامید شده‌ای.(اسرا 83) آیا من برنداشتم از دوشت باری که می شکست پشتت؟ (سوره شرح 2-3) غیر از من خدایی که برایت خدایی کرده است ؟ (اعراف 59) پس کجا می روی؟ (تکویر26) پس از این سخن دیگر به کدام سخن می خواهی ایمان بیاوری؟ (مرسلات 50) چه چیز جز بخشندگی ام باعث شد تا مرا که می بینی خودت را بگیری؟ (انفطار 6) مرا به یاد می آوری ؟ من همانم که بادها را می فرستم تا ابرها را در آسمان پهن کنندو ابرها را پاره پاره به هم فشرده می کنم تا قطره ای باران از خلال آن ها بیرون آید و به خواست من به تو اصابت کند تا تو فقط لبخند بزنی، و این در حالی بود که پیش از فرو افتادن آن قطره باران، ناامیدی تو را پوشانده بود. (روم 48) من همانم که می دانم در روز روحت چه جراحت هایی برمی دارد ، و در شب روحت را در خواب به تمامی بازمی ستانم تا به آن آرامش دهم و روز بعد دوباره آن را به زندگی برمی انگیزانم و تا مرگت که به سویم بازگردی به این کار ادامه می دهم. (انعام 60) من همانم که وقتی می ترسی به تو امنیت می‌دهم. (قریش 3) برگرد، مطمئن برگرد، تا یک بار دیگر با هم باشیم. (فجر 28-29) تا یک بار دیگر دوست داشتن همدیگر را تجربه کنیم. (مائده 54) rahap enternet veb -صفحه اینترنتی رحاپ - با مشهورترین آبشارهای جهان آشنا شوید
خدا را همیشه بیاد داشته باشید و بدانید که ایمان و صداقت و پاک زندگی کردن فراموش نکردن خداست .
با مشهورترین آبشارهای جهان آشنا شوید
نوشته شده توسط رسول حکیم پور/ rasoul hakimpour در ساعت ساعت 09 و 32 دقیقه و 05 ثانیه
با مشهورترین آبشارهای جهان آشنا شوید


آبشار آنجل (Angel Falls)

این آبشار که نامش را از نام کاشف خود یعنی جیمز کراوفورد انجل (James Crawford Angel) گرفته، مرتفع‌ترین آبشار جهان است. این آبشار ارتفاعی ۹۷۹ متری و ریزشگاهی ۸۰۷ متری تا رود چوران (Churun River) دارد. آبشار آنجل در ایالت بولیوار کشور ونزوئلا قرار گرفته و میراث جهانی یونسکو است. چون این آبشار در جنگل‌های انبوه قرار دارد، تا دهه‌ی ۱۹۳۰ که دولت ونزوئلا به جستجو با هواپیما نپرداخته بود، ناشناخته باقی ‌مانده بود.

آبشار آنجل

آبشار دتیفوس (Dettifoss)

این آبشار در پارک ملی Vatnajokull در کشور ایسلند قرار دارد. حوضه‌ی آبریز این آبشار، رود یوکولسا آ فیولوم است. آبشار دتیفوس قدرتمندترین آبشار قاره‌ی اروپا به شمار می‌رود. از سال ۲۰۱۲ مسیر جدیدی در این مکان احداث شده که با کمک آن می‌توانید از این آبشار بازدید کنید.

آبشار دتیفوس

آبشار گولفوس (Gullfoss)

این آبشار در دره‌ی رود Hvita در ایسلند قرار گرفته و یکی از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین آبشارهای این کشور است. ترجمه‌ی تحت‌اللفظی نام این آبشار، آبشار طلایی است. این آبشار در پلکانی صخره‌ای و سه سطحی جریان دارد سپس به شکافی به عرض بیست متر و طول ۲.۵ کیلومتر می‌ریزد. البته این آبشار به نحوی قرار گرفته که این شکاف قابل دیدن نیست. انگار که رودخانه در زمین غیب شده است.

آبشار گولفوس

آبشار ایگوازو (Iguazu Falls)

این آبشار در مرز بین برزیل و آرژانتین قرار گرفته و به خاطر مناظر و چشم‌اندازهای زیبا و نفس‌گیرش شهرت دارد. با وجود اینکه ارتفاع آن فقط ۸۹ متر است اما به خاطر زیباییش به عنوان چهارمین آبشار جهان شناخته می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب توجه این آبشار، شکل نعل‌مانند صخره‌های آن است که گلوی شیطان نیز نامیده می‌شود. Alvar Nunez Cabeza de Vaca، جهانگرد اسپانیایی، آن را کشف کرده است.

آبشار ایگواسو (Iguazu)

آبشار نیاگارا (Niagara Falls)

این آبشارها یکی از قدرتمندترین آبشارهای کل دنیا هستند که سرعت جریان آب آنها، شش میلیون متر مکعب بر دقیقه است. این آبشار در مرز بین کانادا و آمریکا واقع شده است. آبشارهای نیاگارا در واقع مجموعه‌ای از سه آبشار به نام‌های آبشار نعل اسب، آبشار آمریکایی و آبشار نقاب عروس است. این مجموعه به دلیل زیبایی حیرت‌انگیزش در سراسر دنیا شناخته شده است و سالانه تعداد زیادی گردشگر را از سراسر جهان به سوی خود می‌کشاند.

آبشار نیاگارا

آبشار پلیتویک (Plitvice)

این آبشار در مرز پارک ملی دریاچه‌های پلیتویک در کشور کرواسی بین زاگرب و زادار قرار گرفته است. ۱۶ دریاچه‌ی جدا از هم در این منطقه وجود دارند که ۱۲ تای آن در سطح بالاتر و ۴ تای آن در سطحی پایین‌تر قرار هستند و از طریق آبشارها و رودهایی به هم متصل شده‌اند. منظره‌ی این دریاچه‌ها و آبشارها، یکی از زیباترین چشم اندازهایی است که ممکن است در زندگی خود ببینید. یکی دیگر از دلایلی که موجب به شهرت رسیدن این آبشارها و دریاچه‌ها شده، رنگ‌های متفاوت آنها به دلیل داشتن مواد معدنی گوناگون است.

آبشار پلیتویک (Plitvice)

آبشار راین (Rhine Falls)

این آبشار که در شهر شفوزان (Schaffhausen) در شمال سوئیس قرار دارد، بزرگ‌ترین آبشار پهن‌رود در قاره‌ی اروپا است. زمین‌شناسان معتقد هستند که این آبشار، ۱۷ هزار سال پیش شکل گرفته است از این رو یکی از قدیمی‌ترین آبشارهای جهان به شمار می‌رود. نحوه‌ی شکل‌گیری این آبشار به گونه‌ای است که ماهی‌ها نمی‌توانند از آن بالا بروند، تنها مارماهی‌ها با کمک صخره‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند.

آبشار راین

آبشار ساترلند (Sutherland Falls)

این آبشار در تنگه‌ی میلفورد (Milford)، در جزیره‌ی جنوبی نیوزیلند قرار دارد که تا مدت‌های مدیدی تصور می‌شد که بلندترین آبشار این کشور است. این آبشار ۵۸۰ متر ارتفاع دارد و نسبت به آبشار براون با ۸۳۴ متر ارتفاع، در جایگاه دوم قرار می‌گیرد. این آبشار در واقع از سه آبشار دیگر تشکیل شده که اولی ۲۲۹ متر، دومی ۲۴۸ متر و سومی که پایین‌تر از بقیه قرار گرفته ۱۰۳ متر ارتفاع دارد.

آبشار ساترلند (Sutherland)

آبشار ویکتوریا (Victoria Falls)

آبشار ویکتوریا با ۱۷۰۸ متر عرض و ۱۰۸ متر ارتفاع، عریض‌ترین آبشار دنیا است که در مرز بین زامبیا و زیمبابوه قرار گرفته است. منبع این آبشار، رود زامبزی (Zambezi) است. این آبشار به خاطر صدایی که تولید می‌کند، در زبان اهالی منطقه، موسی اوآ تونیا (Mosi-oa-Tunya) نامیده می‌شود که به معنی "مه خروشان" است.

آبشار ویکتوریا

آبشار یوسیمیتی (Yosemite Falls)

این آبشار که بلندترین آبشار آمریکای شمالی است، در پارک ملی یوسیمیتی در کالیفرنیا واقع شده است. این مجموعه آبشار، با ارتفاع ۲۴۲۵ پا یا ۷۳۹ متر، بیستمین آبشار بلند جهان است. این مجموعه از دو آبشار شیرجه‌ای و یک آبشار دیگر تشکیل شده است.

آبشار یوسیمیتی (Yosemite)

آبشار کائتور (Kaieteur Falls)

یکی از قدرتمندترین آبشارهای جهان، آبشار کائتور است که در پارکی ملی به همین نام در کشور گویان واقع شده است. طبق فهرست اطلاعات آبشارهای جهان، آبشار کائوتر از نوع قطره‌ای و صدوبیست‌وسومین آبشار بلند جهان است. به علاوه از نظر حجم، نوزدهمین آبشار بزرگ و بیست‌و‌ششمین آبشار زیبای جهان است. ارتفاع این آبشار سه برابر آبشارهای معروف نیاگارا است و ترکیب منحصر‌ به‌ فرد حجم زیاد و ارتفاع بالا، آن را به یکی از قدرتمندترین آبشارهای جهان تبدیل کرده است.

آبشار کائتور (Kaieteur)

آبشار یلواستون (Yellowstone Falls)

این آبشار در پارک ملی یلواستون، وایومینگ ایالات متحده‌ی آمریکا قرار گرفته است. این مجموعه از دو آبشار یکی بالاتر به ارتفاع ۱۰۹ پا (۳۳ متر) و دیگری که پایین‌تر قرار گرفته و ۳۰۸ پا (۹۴) ارتفاع دارد، تشکیل شده است. آبشار پایینی دو برابر نیاگارا ارتفاع دارد و از میان دره‌های باریک و عمیق جریان یافته و به آبگیر کم‌عمقی می‌ریزد. مناطق متعددی برای بازدید از این آبشار وجود دارد که هر کدام چشم‌انداز متفاوت و بی‌نظیری دارند. بنابراین هیچ کدام را نباید از دست بدهید.

آبشار یلواستون

آبشار جاگ (Jog Falls)

این آبشار در ایالت جنوب غربی کارناتاکا در هند واقع شده و دومین آبشار شیرجه‌ای بلند دنیا است. این آبشار که به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود، از ارتفاع ۲۵۳ متری فرو می‌ریزد. این آبشار توسط رود شاراواتی ایجاد شده و یکی از مقاصد مهم گردشگری به خصوص در فصل‌های پرگردشگر (فصل‌های مانسون) است. جنگل‌های بارانی اطراف آبشار، انبوه و سرسبز هستند. دپارتمان گردشگری این کشور ۱۵۰۰ پله برای دسترسی بهتر گردشگران به این آبشار و فراهم کردن چشم‌اندازهای بی‌نظیر ساخته است.

آبشار جاگ

آبشار توگلا (Tugela Falls)

این آبشار با ارتفاع کلی ۹۴۸ متر، دومین آبشار بلند دنیا است و در رشته‌ کوه Drakensberg، واقع در ایالت کوازولو ناتال آفریقای جنوبی و پارک ملی Royal قرار گرفته است. بسیاری از گردشگران برای دیدن بهترین چشم‌انداز این آبشار کمی کوهنوردی می‌کنند.

آبشار توگلا (Tugela)

آبشار دتیان (Detian)

آبشار Ban Gioc – Detian پس از آبشارهای ویکتوریا، ایگوآسو و نیاگارا، چهارمین آبشار بزرگ جهان است که در واقع از ترکیب دو آبشار و بر روی رود Guichun تشکیل شده است. گونه‌های متعددی از گیاهان بومی در اطراف این آبشار دیده می‌شوند. این مکان طبق گفته‌ی اهالی، در گذشته مخفی‌گاهی برای راهزنان محلی بوده که اکنون نیز گهگاه گنیجینه‌های مخفی‌شده‌ی آن، کشف می‌شوند. این آبشار ۳۰ متر ارتفاع دارد. صدای برخورد آب با صخره‌ها و غرش امواج از فاصله‌های دور نیز شنیده می‌شود.

آبشار دتیان (Detian)

آبشار نیل آبی (Blue Nile Falls)

یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری اتیوپی، آبشار رود نیل آبی با ارتفاع ۴۰ متر است. این آبشارها در زبان امهری، 'tis issat' نامیده می‌شوند. این آبشار در بخش بالایی رود نیل آبی واقع شده است. این آبشارها از چهار رشته تشکیل شده‌اند که در فصل‌های خشک، بسیار کم‌آب هستند و در فصل‌های بارانی عرضشان به ۴۰۰ متر نیز می‌رسد. اولین پل سنگی ساخته‌شده در اتیوپی در فاصله‌ی نزدیکی از رود پایین دست آبشار قرار داد.

آبشار نیل آبی

آبشار دودن (Düden Waterfalls)

آبشار دودن مجموعه‌ای از چند آبشار است که در آنتالیای ترکیه واقع شده‌اند. رود دودن از کوه Taurus سرچشمه می‌گیرد و به دریای مدیترانه می‌ریزد و در مسیر خود دو آبشار ایجاد می‌کند که با اسم‌های دودن بالا و دودن پایین شناخته می‌شوند. دودن بالا، ۱۵ متر ارتفاع و ۲۰ متر عرض دارد و در یک دره قرار گرفته است. یک غار طبیعی در پشت این آبشار شکل گرفته که مکان مناسبی برای نشستن و تماشای آبشارها است. در باغ‌های اطراف این آبشار، رستوران، راه‌های چوبی و مکان‌هایی برای استراحت و تفریح وجود دارند. دودن پایین نیز منظره‌ی شگفت‌انگیزی از یک آبشار دیدنی را به نمایش می‌گذارد که از صخره‌ها فرو ریخته و به دریای مدیترانه می‌ریزد.

آبشار دودن (Düden)

آبشار رامونا (Ramona Waterfalls)

این آبشار ۳۷ متری که از بالای صخره‌های بازالت ستونی فرو می‌ریزد، در اورگان ایالات متحده‌ی آمریکا واقع شده است. شکل حیرت‌انگیز صخره‌های این آبشار بر اثر فوران مواد مذاب تشکیل شده است. وقتی این مواد مذاب به آرامی سرد می‌شوند، این اشکال شش‌ضلعی را به وجود می‌آورند. بعدها فرسایش موجب ایجاد اشکال ستونی منحصر به‌ فردی در این صخره‌ها شده است. این آبشار یکی از مقاصد گردشگری شناخته‌ شده و مناسب برای کوهنوردی است. ارتفاع این آبشار و صخره‌ها به ۱۰۹۰ متر می‌رسد.

آبشار رامونا

آبشار دودهساگار (Dudhsagar)

نام این آبشار که به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای دنیا شناخته می‌شود به معنای "دریای شیر" است. از دور، این طور به نظر می‌رسد که به جای آب، در دامنه‌ی کوه، شیر جریان دارد. این آبشار در نزدیکی مرز دو ایالت شناخته‌شده‌ی هند یعنی گوا و کارناتاکا قرار گرفته است. رود Mandovi موجب تشکیل آبشار دودهساگار شده که در فصل‌های بارانی به یکی از قوی‌ترین آبشارهای این کشور تبدیل می‌شود. این آبشار با جنگل‌های زیبایی احاطه شده که مامن گونه‌های مختلفی از پرندگان، حشرات، گیاهان و حیوانات مختلف هستند. این آبشار چهارلایه در مجموع ۳۱۰ متر ارتفاع و ۳۰ متر عرض دارد. کوه‌پیمایی در اطراف این آبشار یکی از فعالیت‌های تفریحی مورد علاقه‌ی گردشگران است.

آبشار دودهساگار (Dudhsagar)

آبشار تری‌برگ (Triberg Waterfalls)

آبشار Triberg یکی از بلندترین آبشارهای آلمان است که در منطقه‌ی جنگل سیاه قرار دارد. این آبشار تقریبا ۱۶۳ متر ارتفاع دارد. رود Gutach در عبور از وسط جنگل سیاه و از روی صخره‌هایی که به طور طبیعی پله پله شده‌اند، عبور می‌کند و این آبشار زیبا را به وجود می‌آورد. شهر کوچک Triberg در انتهای دره واقع است. قدم زدن در مسیرهای پیاده‌روی و صعود از ارتفاعات اطراف، این امکان را به گردشگران می‌دهد که چشم‌انداز زیبایی از آبشار و شهر کوچک و زیبای انتهای دره را نظاره کنند. هر سال بیشتر از نیم میلیون گردشگر از این آبشار دیدن می‌کنند.

آبشار Triberg

آبشار گودافوس (Godafoss)

این آبشار که نامش به معنای "آبشار خدایان" است، عریض بوده و نزدیک به ۱۲ متر ارتفاع دارد. آبشار Godafoss در منطقه‌ی Mývatn در شمال ایسلند قرار گرفته است. این آبشار یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین آبشارهای ایسلند به شمار می‌رود و داستان جالبی دارد. طبق افسانه‌ها، پس از اینکه مسیحیت به عنوان مذهب رسمی این منطقه شناخته شد، سردسته‌ی کافرکیشان، مجسمه‌ها و تصاویر چوبی خدایان را به داخل آبشار انداخته است. اسم آبشار خدایان نیز از این افسانه نشات می‌گیرد.

آبشار Goðafoss

این فهرست معرفی مجموعه‌ای از آبشارهای شناخته‌ شده و معروف جهان است. سراسر دنیا آبشارهای کوچک و بزرگ فراوانی وجود دارند که می‌توانید برای دیدن یکی از آنها برنامه‌ریزی کنید و از مشاهده‌ی این جلوه‌های بی‌نظیر طبیعت لذت ببرید.

منبع: Buzzle



»
مرتبط با : آبشار های جهان
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
Can stretching help you grow taller? دوشنبه 27 شهریور 1396 ساعت 00 و 40 دقیقه و 20 ثانیه
I must thank you for the efforts you've put in writing this blog.
I am hoping to view the same high-grade blog posts by you
in the future as well. In fact, your creative writing abilities
has encouraged me to get my own blog now ;)
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
 

شارژ ایرانسل

فال حافظ